söndag 29 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 29 juli 1946

Ja, så är man hemma igen till jäktet. Brrr – jag gruvar mej faktiskt hemskt för Aug. då jag måste jobba på Damfriseringen hela månaden, eftersom fru Kindberg har semester. Har inte det bittersta intresse för frisyrer och vad som är modernt längre.

Jag är nu målare helt och fullt och kan inte längre kompromissa. Men jag har ju det bättre än många målare eftersom jag har en inkomstkälla och därför måste jag vara glad tacksam, det är bara så svårt att
Connie har nu tagit upp sin plats och skall börja i vår affär den 1:a sept. Under tiden skall jag trimma henne i yrkets finesser. Hon kan redan det mesta och jag tror hon kommer att passa utmärkt till det. Hon är duktig och så energisk och hon har lätt att konversera kunderna och ser så fin och respektabel ut att affären säkert kommer att vinna på det. Och det behövs sannerligen någon som ser över det hela. Jag hoppas att det skall gå fint och att det skall bära sig ekonomiskt trots att vi förlorar Connies lön, men jag tror att vi kommer att tjäna igen den flera gånger om och det är ett av villkoren för att jag skall slippa visa mig på damfriseringen sen. Måtte det lyckas och att vi får vara friska till kropp och själ. Gode Gud hjälp oss! Bara vi får behålla Kindberg också.
Ja, det är bekymmer med affären och i synnerhet dessa tider då folk är fullkomligt galna. Det är så gott som omöjligt att få tag på en hederlig människa. 
Har glömt bort dagboken en tid. Jag har haft så mycket att ordna och jobba med sen jag kom tillbaka till ”Stan” igen. Semestervikarierar på Salongen då fru Kindberg har semester.
På lediga stunder har jag gjort i ordning ramar. 15 st. ramar har jag lagt bladguld på och målat i olika toner. Det har varit mycket ansträngande. Jag har hållit på till 11 på kvällarna, men det har varit intressant och lärorikt. Och roligt är det nu när det är färdigt, roligt att se sommarens produktion. Jag tror att det har varit en verkligt god sommar, alldeles strålande ur målarsynpunkt. Även min hälsa har blivit mycket bättre, både nerver och hjärta känns riktigt bra nu. Särskilt underbart är att min mage blivit bra. Nu kan jag äta vad som helst efter 4 ½ år sträng diet. Vad det vill säga kan endast den förstå som gått igenom något liknande.

lördag 28 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 28 juli 1946

Kom till Kalmar vid 9 tiden på fm. Reste till Stockholm med direktgående snälltåg kl. 11 fm. Framme i Sthlm kl. 7.40 em.

Resan gick bättre än vi vågade hoppas. Vi fick resesällskap med familjen Palmkvist från Östersund som vi varit bjudna på kaffe hos ett par gånger nere vid stranden av Kalmarsund där dom hyrt Nordings ena stuga. Palmkvist är folkskollärare. Hans fru är skolkökslärarinna.
Han målar också. Är nog begåvad. Har sett en 3-4 saker bara, men dom verkade utmärkta tycker jag.  Litet tunga och mörka i koloriten, men avgjort intressanta. Han har varit en av landets allra bästa amatörfotografer. Tagit flera pris, och blivit 2:a efter Per Forsell i Fotos mästartävling. Nationalmuseum har inköpt ett par av hans foton.  Han har dock övergivit fotograferingen. Tyckte att den inte gav honom tillräckligt, vilket jag förstår. Vi är bjudna till dem i Östersund.
Skulle vara roligt om vi får tid. Målarinnan Berta Hansson som jag känner umgås med dem. Hon har ju också varit folkskollärarinna förut.
Vi bjöd dem på en trevlig vickning hemma, dvs. mellan tågen. Dom måste fortsätta med Norrlandståget. Det var bara knappt 2 timmars uppehåll.

fredag 27 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 27 juli 1946

Fru Nordings födelsedag och följaktligen festligt. Middagen var utomordentligt god.
Snaps och pilsner fick vi bl a nu. Fast vi fick hämta den i källaren. Det var riktigt trevligt
Vi hade mycket trevligt vid vårt bord med mariningenjör L. som var upprest från Karlskrona och hans hustru, som är född fransyska. De är mycket trevliga och livliga. Ingenjören är inte så ung, kanske 55-60 år, men mycket glad och trevlig. Hans fru är mycket yngre. Hon är också riktigt rar och trevlig när man lär känna henne. Hon har bara en tråkig röst och ett gällt skratt, men det är nog medfött, så det rår hon faktiskt inte för och hennes franska brytning förtar det något.
Senare var jag tillsammans med Bror Hjorth och vi hade en givande pratstund. Han är en underbar människa efter vad jag kan förstå. Han är mycket bekymrad för sin sons hälsa. Pojken är mycket sjuk och är 17 och har givetvis svårt att hålla sig i skinnet. Jag känner ju väl till hur svårt det är i slyngelåren att sköta sig. Läkarna skulle faktiskt gripa in ibland och se till att ungdomar som varit eller är klena sköter sig. Det skulle nog förhindra mycket lidande för dem vid mognare år.
Tänk om någon doktor sagt till på skarpen åt mig när jag var grabb och sett till så jag vilat och skött mig. Då hade kanske mitt hjärta varit friskt nu. Föräldrar har inte alltid nog auktoritet.
Bror Hjorth är nog mycket fäst vid sin son och det verkar vara gott förhållande mellan far och son.
Det är så varmt så det är hopplöst att försöka sova.
Detta är sista natten för oss på Bo Pensionat i år. I det här rummet skall Yngve Bergh, DNs konstkritiker bo. Han kommer efter att vi rest.  
Connie har haft en fruktansvärd huvudvärk (migrän) i 6 hela dagar. Stackars liten. Och idag måste hon ligga halva dagen.
Vi har packat våra resgods. Sen var jag ut en liten stund och gjorde en hastig avslipning på ett par saker. Det var det sista innan vi reser. Jag blev klar 5 min i 5. Och middagen var utsatt till 5, Gissa om jag fick sno mej.
Nu är kl. 11.10 em och just nu kom det en regnskur ute hör jag. Skönt om värmen lättar litet. Det har varit kvävande.
Reser i morgon kl. 7.39 fm.

torsdag 26 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 26 juli 1946

Mycket varm dag.

Jag tog upp ett par tidigare målade saker som jag tyckte behövde litet korrigering, motiven från Alvaret. Den ena med ett träd och ett par sädesskylar, vilken bara behövde mycken liten på-bättring. Den andra saken målade jag om nästan helt.
Bror Hjorth var särskilt förtjust i den med trädet. Jag hyrde en stuga, mycket trevlig, i närheten av Nordings pensionat, till nästa sommar för juni, juli, aug. Om inget oförutsett inträffar.
Har talat med Nording så vi får äta ett mål på pensionatet.
På kvällen hade vi en givande pratstund med Hägerblad, en ung civilekonom. Han besåg mina arbeten och sen kom vi att prata Konst. Han var mycket intresserad och hade en hel del fina synpunkter. Sen pratade vi om lite av varje.

onsdag 25 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 25 juli 1946

Målade en sak med 3 hus och mycket låg horisont. Samma motiv som jag målade första dagarna jag var här och gnetade på. Nu lyckades jag bättre. Nording har sett den tillsammans med de andra jag gjort här och han tyckte om den.

Connie hjälpte mig med att bära målarskrinet och så drack vi kaffe ute.

På kvällen fick vi åka till Färjestaden i bil med Dr Trädgårdh.

tisdag 24 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 24 juli 1946

Anna reste i morse 7.39 till Stockholm. Jag följde henne till tåget.

Talade med Bror Hjorth och han var mycket bussig. Han följde mej hem och tittade på mina målningar.  Jag var mycket nervös över vad han skulle tycka. Han var emellertid mycket välvillig och tyckte tydligen uppriktigt om dem och erbjöd sig hjälpa mig att komma i förbindelse med Färg och Form för en utställning, på fullt allvar. Han lovade t.o.m. att han skulle komma upp i Stockholm och se på mina saker. Troligen skall han och hans son resa igenom Stockholm omkring den 6 aug: Om dom hann skulle dom försöka titta upp då.

måndag 23 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 23 juli 1946

Harald Sallberg med fru åter från Karlskrona och Skåne.  Jag föreställde Connie för Sallberg vid frukosten. 

Vid middagen skulle jag passa på att föreställa min fru (Connie alltså) för fru Sallberg.

Fru Sallberg nonchalerar oss öppet och sträcker när hon rusar förbi mycket hastigt ut vänster hand eller lillfingret. Hon stannar inte ens upp, utan fortsätter till fru Selanders bord, som är bakom vårat. Det var den mest blodiga förolämpning vi någonsin varit utsatta för. Kan inte förstå orsaken. Troligen kvinnlig svartsjuka och avundsjuka. Sallberg tittade väl litet för ofta åt vårt bord till. Jag hade ju både Connie och Lill-Anna vid bordet och det var väl för mycket ungdom och fägring. (...)
Det är nog synd om henne. Hon är ju så förvärkt, men för den skull behöver man ju inte vara oförskämd. I synnerhet som jag suttit vid deras bord de första 14 dagarna jag var här och jag går ju dessutom för Sallberg på Etsarskolan på Akademien. Sallberg skämdes synbart och försökte reparera skadan genom att vara artigare än någonsin.
Både Connie och jag behandlade dem fortfarande artigt, men inte mer. Blir det tillfälle så skall jag nog också låta dem veta min tanke om det hela. Konstigt att vissa kvinnor tror att de kan vara hur tarvliga som helst. Sallbergs fru verkar hemskt brackig och fjäskar och står i för dem som de tror att de har någon nytta av.
Jag tänker inte krusa någon av dem.

söndag 22 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 22 juli 1946

Var ute och målade hela dan från kl. 12. till 5. Connie var med och hade kaffe och bröd med. Connie solbadade på stranden. Vi fick åka gratis med en familj Pålsson från Gävle. Jag jobbade på strandmotivet. Fortfarande inte nöjd.

Lill-Anna ska åka på onsdag morgon.

lördag 21 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 21 juli 1946

Idag är det åter bättre och Connies retlighet är bortblåst.

Vi kokade kaffe tidigt på morgonen. Lill-Anna kom hon med och var med på ett hörn.
Strandmotivet har jag ytterligare jobbat på, men det vill inte lyckas. Jag får nog ge upp.

fredag 20 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 20 juli 1946

Har varit till stranden. Connie och Anna cyklade. Jag åkte bil.

Målade vid stranden och badade. Härligt och varmt i vattnet.
På kvällen blev Connie och jag omsams över en bagatell. Connie tål inte att jag nämner att jag varit damfrisör eller att vi har en affär i Stockholm. Anser att det sänker oss i s.k. bildade kretsar. Det beror på att en högfärdsgalen arbetskamrat från kontoret (Skånska Cement) snobbar med att hennes man är revisor (för övrigt människor som inte visar sig ha vanlig hyfsning ens.) Ett litet intermezzo på Nationalmuséum torde vara värt att referera.
Connie och jag gick och tittade i franska salen då vi först ser fru E med en som vi trodde äldre släkting. Senare stöter vi ihop igen i en av salarna och kan inte undgå att stanna. Connie och fru E hälsar och tar i hand. Även jag hälsar på henne. Mannen i hennes sällskap fortsätter. Vi pratar en stund  (hennes manliga sällskap visar sig vara hennes man). Han står där i dörröppningen mellan två salar och glor. Efter en stund säger fru E, eller Kerstin som Connie säger, att jag kanske borde presentera min man, vill du det? Naturligtvis sa vi. Hon går till sin man och där står dom i dörröppningen och diskuterar i ett par minuter, medan vi står mitt på golvet och väntar.  Så försvinner båda två och kommer inte tillbaks.
Tablå!

onsdag 18 juli 2012

måndag 16 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 16 juli 1946

Vi hade det fin-fint. Jag visade Connie Alvaret.

Anna hade ringt och sökt mig från Borgholm. Trivdes inte där varför hon ville att jag skulle försöka ordna rum här. Det hade jag ingen möjlighet till, men gjorde vad jag kunde. Sen ringde hon själv och lyckades. Hon hade tur och fick bo i samma villa som vi. Lill-Anna hade haft en tråkig och obehaglig upplevelse som inackordering hos en 84-årig professor i Visby. Hon reste därifrån i full panik.
Här på Bo är det fin-fint, fast väl mycket gamla tanter, som är hemskt titelsjuka.

Jag har jobbat en del under veckan. Strandmotivet har jag på nytt brottats med.
Folkskollärare Palmquist från Östersund bor i en stuga vid stranden. Mycket hyggliga och trevliga människor. Har bjudit oss på kaffe ett par gånger. Han målar bra, förresten.

söndag 15 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 15 juli 1946

Mötte Connie vid tåget. Hon var söt flickebarnet, men trött efter nattens besvärliga resa (fick ej sovvagn tyvärr). Jag ordnade så hon fick ta igen sig en stund. Sen åt vi lunch på Stadsportens restaurant. Det var gott. Sen han vi lagom med färjan 11.30. Vi hade en härlig dag.

lördag 14 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 14 juli 1946

Efter frukosten reste jag in till Kalmar för att möta Connie på Söndag morgon kl. 8.32.

Uträttade en del ärenden i Kalmar under dagens lopp. Köpte även van der Veldes Det fulländade äktenskapet som jag länge tänkt köpa. Den kostade 14.75. Bytte kaffe på EPA, samt sist köpte jag rosor åt min lilla fru. På kvällen åt jag supé på Teater Källaren och dansade 2 bitar. Maten var dyr och dålig. Kl. 9.30 var jag hemma på mitt hotellrum. Bodde på Continental.

fredag 13 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 13 juli 1946

Fortsatte med motivet från mitt fönster. Det var roligt att måla det, jag tror att det är riktigt hyggligt.  Får se hur det ser ut när jag kommer hem till Sthlm. Det är ganska underligt tycker jag, men det är svårt att bilda sig någon klar uppfattning hur sakerna blir när man är ute på landet. En del av de målningar jag gjort här har jag fått titta på i Nordings ateljé och även fått låna ramar till. Då kan man ju känna sig litet lugnare. Huvudsaken är i alla fall att jag får måla, att man får vara frisk. Har inte på mången god dag känt mig så spänstig och rörlig som här. Nording har inte blivit återställd ännu och fru Nording är långt ifrån bra. Hennes krafter är mycket nedsatta sen den långvariga sjukdomen (blodpropp.) Han är en enastående arbetsmänniska.

Flyttat in i Smedskog. Mycket trevligt rum med två bäddar. Ljust och bra.

onsdag 11 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 11 juli 1946

Sista dagen jag bor i detta rum. Har trivts bra. Hoppas att det andra blir lika bra och helst inga trappor. Låg till 9.30 fm, samt efter maten ett par timmar då jag kände mig trött och andfådd.

Nu har jag under en vecka tagit de piller jag fick av Professor B. med
            Atrop. Sulf. 0.025

Pograv. Hel. 4
            Rad. Glyc. 3

Extr. Ad. Fil. 4
                           Inf. Fil Nr 6.

3 gånger dagligen. Det slår inte fel att jag blir tungbröstad och får hjärtklappning även om jag går försiktigt upp för den här korta trappan. 12 trappsteg.
Fr o m lördag skall jag taga addvaardin, som jag fått av Dr Widman tidigare. Jag tycker dom är mycket bättre blir så lätt om hjärtat och blir inte andfådd alls. Tar 1 tablett 3 gånger om dan istället för 2 som jag tog förr. Nu skall jag ge akt på hur det hela blir under en tid.
Tar 1 piller digitaline nativette a 0,1 m. Lag 1. Nr. XL. Tar det efter lunch en gång om dagen. Har mått ganska bra en tid. Luften här är nog fin. Jag blir dock som vanligt ganska slö och andfådd när jag börjar med de tidigare omtalade pillrena.
Har under ca 14 dar på eget bevåg tagit addocardin och mått alldeles utmärkt.
Under denna veckan har jag åter tagit de andra pillrena för att kontrollera om det är inbillning eller ej. Skall bli intressant och känna om jag blir lättare om hjärtat och spänstigare under de kommande 14 dagarna. Då är ju Connie här också, vilket givetvis blir mera påfrestande. Könsdriften blir betydligt nedsatt av Professor Berglunds piller och överhuvud blir jag mindre nervös och mindre energisk. Det är väl meningen att hjärtat på så vis skall sparas, men jag tycker att det skall vara minst lika påfrestande att med konstlade medel hållas i schack, vilket jag även påpekat för Dr. Nu nog om detta.
Har idag börjat på en sak härifrån mitt fönster, som jag tycker verkar ganska rolig. Skall fortsätta på den i morgon och hoppas bli färdig med den då. Det är en pannå av storlek No. 6.
Fick brev från fru Abbéen och Lill-Anna som är i Visby.
Sjögren från Kalmar säljer ganska bra till en del av pensionatets gäster. Han har hunnit med 12 tavlor på lika många dagar. (...)
Jag har packat ner det mesta för rumsbyte i morgon.
---
Fotnot: Det är svårt att verifiera namnen på många av medicinerna. En del kan vara felstavade, men det kan också röra sig om mediciner som inte längre används eller fått nya namn.

tisdag 10 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 10 juli 1946

Benet känns fint, skönt.
Har varit med ner till stranden igen, jobbat på samma sak som igår. Blev nästan avbruten av ett häftigt åskväder. Medan vi väntade på att regnet skulle ge sig och bilen hämta, så gjorde jag en hastig skiss från stugdörren in mot skogsterrängen bakom stugan.
Han bara göra en mycket hastig sak. Kanske jag kan arbeta efter den när jag kommer hem.
Haft Falks här på te. Skrivit brev till Connie.

måndag 9 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 9 juli 1946

Har varit nere vid stranden och målat på en ny sak från motsatta hållet än den med korna och hästarna på. Jobbade hela dagen till halv 5 då bilen hämtade sista gången. Såg först ut att bli bra, men jag överarbetade den. Himlen har jag dock lyckats fånga rätt tror jag.

Hoppas kunna göra något åt den i morgon. 
På kvällen stod jag och pratade med Nording och Bror Hjorth en stund. Något stack mej i benet, vilket irriterade när jag lagt mig. För att vara på den säkra sidan, så skar jag ett par snitt där det såg ut som ett sting. Skar med en rakkniv och pressade ut blod, samt gned såret med Whiskey. Det blödde rätt bra. Tror inte att det var ett ormbett, men det kändes otäckt, så jag tyckte det var lugnast att göra så. Drack också ett par klunkar Whiskey. Så småningom får jag väl se.

söndag 8 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 8 juli 1946

Har idag varit nere vid stranden och målat. Delade på bil med en hel del långa raster.

Målade hela tiden och glömde bort kaffeserveringen.
En svår sak på en 6:a med 2 kor i förgrunden och ett par hästar och en uppdragen och stjälpt båt mot horisonten. Körde fast ganska grundligt och har skrapat ut de mesta. Skall försöka mej påt igen i morgon.
Tog en kort promenad och gick och lade mig kl. 9.30 em.

lördag 7 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 7 juli 1946

Fick låna Nordings ateljé och gjorde rent paletten till målarskrinet.

Nording tittade på mina saker som jag gjort här. Sjögren kom också till senare.

Vädret var strålande varmt. Vi fortsatte efter halv två kaffet och grejade med målarskrinen.

På kvällen bjöd jag Nording och Sjögren på Whiskeygrogg i Nordings ateljé. Vi hade trevligt.

fredag 6 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 6 Juli 1946

Har varit ute och målat som jag tror en bra sak.

Kände mig ganska slak och olustig, men det gick över sen jag målade.

Skriver på kvällen.

Varit och tagit en kvällspromenad innan jag lade mej. Vädret är underbart, fast en aning kyligt om kvällarna. Har blivit rätt hårt solbränd. Satt utan skjorta på alvaret. Hoppas att det inte kommer efter i natt.

Har varit hos Sallberg och tittat på hans etsningar. Fin-fina saker.

torsdag 5 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 5 juli 1946

Var ute och målade på Alvaret i motljus.

Ringde till Connie på eftermiddagen.  Hon mådde prima. Har skrivit brev till svärmor och Connie, samt till fru Abbén, som fyllde 60 den 3 juli. Fick brev från Connie och Camia i Göteborg.

Köpte en billig halmhatt för 5 kr. Har visst tappat min basker.

Fick 3 st. varorna från Kalmar. Kostade 9.85 + frakt (10.35) alltsammans.

Nording och Folkskollärare Setterberg från Borlänge och jag tog en kvällspromenad.

onsdag 4 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 4 juli 1946

Nording fyller år idag. Jag gav honom en bok av Erik Blomberg (Från Josephson till Picasso).

Det bjöds på kaffe i Gillestugan för Pensionatets alla gäster kl. halv två. Mycket gott.

På kvällen var det bjudning i Gillestugan för ett 10-tal herrar. Bjöds på grogg och senare smörgås och snaps. Var mycket gott och stämningen trevlig. Gäster var Arthur Percy, Harald Sallberg, Ture Bosin, Alex Sjögren, Helge Artelius och jag. Dessutom konstvännen och Stadsfogden Nordström från Halmstad, Fil Dr Knut Hagberg (Svenska Dagbladet), Fil Dr Erdtman, Dr Moberger, läkare, Herr Moberger (handstilen här svårtydd, min anm), Folkskollärare Setterberg, Dr Rahmberg, samt värden Sjöblom.

***
Fotnot. Jag gar inte lyckats identifiera alla som nämnts. Vad gäller dr. Rahmberg, så skulle det kunna vara Hans Rahmberg som doktorerade 1946, men det är bara en gissning. Folkskollärarens namn kan också ha varit Zetterberg eller Sätterberg.


tisdag 3 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 3 juli 1946

Fick telefon från Connie. Hon lät pigg och har anställt en ny damfrisörska. Hoppas nu hon är bra och stannar. Connie kommer nästa lördag eller söndag om allt går väl.

Idag har jag varit ner till stranden och badat. Fick låna en cykel. Det var dock ganska långt och påfrestande. Får nog ta det försiktigt en annan gång. Det var dock vackert nere vid stranden.
Det var härligt i vattnet. Tappade min fällkniv därnere, tyvärr.

***

Ringde till Kalmar och beställde 3 st. pannåer i storlek No. 8.

1 fl. fransk terpentin

1 fl. rå linolja
1 flaska svart bläck
½ lit amerikansk terpentin

25 öre pulveriserad aluminium

***

Tre skvallrande tanter står under mitt fönster och babblar om att dom måste hålla sig här i närheten, för dom kanske bjuder på kaffe i gillestugan.
-Man behöver inte alls uppvakta, sa en.
-Så förtjusande, sa en annan.  
-Tycker han det, sa en tredje.
-Han verkar allt lite velig, sa en av tanterna igen.

-Inte kan han hålla diet, snackade dom alla med en mun.

-Han verkar bra åderförkalkad, sa dom också.

Det var Nording dom menade. 

måndag 2 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 2 juli 1946

Vackert och varmt väder. Var ganska långt ut på Alvaret och målade från kl. 12.15 till 10 min i halv 6. Blev tyvärr hindrad av en massa kor och en ungtjuga som var aggressiv. Hade fullt upp med att freda mig. Måste så småningom flytta mig.

Tror att även denna sak är ganska bra. Himmelen var svår. Tycker dock jag lyckats skapligt.

söndag 1 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 1 juli 1946

Fortfarande blåsigt och kallt, fast himlen något klarare.

Längre fram på dan, omkring kl. 12.00 gick jag ut på Alvaret och målade. Hade köpt en termos som jag hade kaffe i. Var ute till 5 em. Tror att jag lyckats ganska skapligt.
Sjögren och Dr. Erdtman med fru var upp och tittade på den. Tyckte att den var bra, tror jag. Sen var vi och tittade på Sjögrens saker. Han hade 6 st. saker som inte var dåliga. Kanske i mina ögon en aning grälla, men det blir ju annat med ramar. De var mycket skickligt målade. Kanske en aning för!?

***

Samtalet kostade 2,10.  Ringde Connie och pratade om en del saker. Sen tvättade jag upp ett par strumpor.



Bror Hjorth med son har kommit till Panget i dag.
Har köpt en bok genom Sjögren för 10 kr till Nordings födelsedag.

Gick och lade mig kl. 9.30 em. Hoppas vädret står sig nu.