Jag är nu målare helt och fullt och kan inte längre
kompromissa. Men jag har ju det bättre än många målare eftersom jag har en
inkomstkälla och därför måste jag vara glad tacksam, det är bara så svårt att
Connie har nu tagit upp sin plats och skall börja i vår
affär den 1:a sept. Under tiden skall jag trimma henne i yrkets finesser. Hon
kan redan det mesta och jag tror hon kommer att passa utmärkt till det. Hon är
duktig och så energisk och hon har lätt att konversera kunderna och ser så fin
och respektabel ut att affären säkert kommer att vinna på det. Och det behövs
sannerligen någon som ser över det hela. Jag hoppas att det skall gå fint och
att det skall bära sig ekonomiskt trots att vi förlorar Connies lön, men jag
tror att vi kommer att tjäna igen den flera gånger om och det är ett av
villkoren för att jag skall slippa visa mig på damfriseringen sen. Måtte det
lyckas och att vi får vara friska till kropp och själ. Gode Gud hjälp oss! Bara
vi får behålla Kindberg också.
Ja, det är bekymmer med affären och i synnerhet dessa
tider då folk är fullkomligt galna. Det är så gott som omöjligt att få tag på
en hederlig människa.
Har glömt bort dagboken en tid. Jag har haft så mycket
att ordna och jobba med sen jag kom tillbaka till ”Stan” igen.
Semestervikarierar på Salongen då fru Kindberg har semester.
På lediga stunder har jag gjort i ordning ramar. 15 st.
ramar har jag lagt bladguld på och målat i olika toner. Det har varit mycket
ansträngande. Jag har hållit på till 11 på kvällarna, men det har varit
intressant och lärorikt. Och roligt är det nu när det är färdigt, roligt att se
sommarens produktion. Jag tror att det har varit en verkligt god sommar,
alldeles strålande ur målarsynpunkt. Även min hälsa har blivit mycket bättre,
både nerver och hjärta känns riktigt bra nu. Särskilt underbart är att min mage
blivit bra. Nu kan jag äta vad som helst efter 4 ½ år sträng diet. Vad det vill
säga kan endast den förstå som gått igenom något liknande.