Visar inlägg med etikett William Nording. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett William Nording. Visa alla inlägg

måndag 20 augusti 2012

Harald Sandbergs dagbok - 20 augusti 1946

Vilade hela dagen. Connie tog ej emot några kunder på hela dan åt mej.

Tant Pettersson kom kl. 1 em och åt lunch tillsammans med oss. Connie fixade härlig mat. Jag måste skaffa ¼ O.P. och bjuda tanten på. Hon är alla tiders, 74 år och har strängt hjärtfel och åderförkalkade kranskärl, men nubben ska hon ha och Havanna 2 röker hon. Spänstig tant. Hon är verkligen rar och snäll. Jag har bott hos henne (inackorderad.)
Hon var som en mamma för mej och nu är hon det för både Connie och mej. Hon är så snäll och förtjust i oss, så hon skulle kunna ge bort allt vad hon hade om hon hade någonting, men hon har ingen förmögenhet utan försörjs av en snäll dotter. En fin gumma är det. Tant kanske jag måste säga. Jag har tecknat henne massor av gånger och även målat henne. Hon är en utmärkt modell.
På kvällen var Connie bjuden till Kerstin E.
Jag gick och lade mig kl. 7. Först hade jag varit på Biblioteket och lånat en massa konstböcker. Hade det skönt, kokade gott kaffe och drack på sängen. Sedan låg jag och läste tills Connie kom hem half tolf.
Fick tag på en bok av Richard Berg, Om konst och annat. Det stod en del mycket tänkvärda saker i den, saker som äger tillämpning även nu förtiden.
Så fanns ju ett par kapitel om att måla en kryddkrämare som jag tyckte var ganska fåniga och inte så lite von oben. Det passar inte riktigt en stor konstnär. Jag tycker att det är fel att dela in människorna i fack. Även en kryddkrämare kan ju vara en stor personlighet. Man vet så litet om varje enskild individ, vad som har gjort att man har hamnat inom det och det facket. Visserligen förstår ju även jag att Bergh har menat en andligen banal människa (kan man säga andligen banal?) men jag hänger alltid upp mej på detta att sätta etiketter på sina medmänniskor, eller att nedsätta ett helt skrå eller yrkesgrupp. Nu var det nog vanligare förr än nu när demokratiseringen har gått så långt. Jag kanske är överkänslig på den här punkten, min far var ju affärsman och vad jag kan minnas och vet om honom, så måste han ha varit en verklig personlighet, en man som kom från ett fattigt bond- eller torpar hem och utan skolor arbetade sig fram till en både ekonomisk och i övrigt aktad ställning. Han var mycket intelligent och hade en utmärkt vacker handstil. Han var sekreterare i Hälsinglands Köpmannaförbund under en följd av år. Han startade Söderhamns Köpmannaförbund. Han spritade tyvärr på tok för mycket och dog av slag vid 40 års ålder. Han lämnade efter sig 2 st. blomstrande affärer – en i Söderhamn och en filial i Bölan (numera Lindefallet). Tyvärr så var inte mamma någon affärskvinna och hade aldrig fått försöka sätta sig in i affärens skötsel.
Hon sörjde så förskräckligt i flera år så vi fruktade för hennes förstånd. Hon hade 7 minderåriga barn att dra försörjning om. Min bror Einar var 15 år och tog realen samma år. Han skulle försöka hävda sig mot biträden som varit där i många år, så det gick som det gick. Affären gick på namnet i några år. Den i Bölan överläts mycket snart på dess föreståndarinna, men hon var inte kapabel att sköta den när pappas järnhand var borta. Hon gjorde konkurs bara något år efter. Trots svårigheterna så repade sig mamma så småningom och sålde affären i Söderhamn också. Jag minns ej hur många år vi hade den kvar innan mamma sålde den. Innan dess hade det hänt så många tragedier att jag skulle kunna skriva en hel roman om det. Föreståndaren för Söderhamnsaffären hade övergivit oss, eftersom han inte fick överta den för en spottstyver, vilket han tydligen räknat med.
Jag var 10 år när pappa dog. Den dagen glömmer jag aldrig. Det var samma dag som jag fyllde 10 år, så efter den dagen hade jag aldrig en glad födelsedag under mina uppväxtår. Den dagen glömdes bort. Det kändes bittert för en liten grabb när alltid dom andra syskonen ihågkommes. Jag fick inte heller ha någon födelsedagsfest, för mamma var alltid lika upplöst av sorg den dagen. Så småningom vande jag mej vid det.
Trots detta var mamma en underbar kvinna som sedan tog sig samman och arbetade för oss barn och höll hemmet samlat. Som väl var behövde mamma inte ta plats, utan fick sköta hemmet.  Min syster Irma, min bror Einar och jag med min lilla lärlingslön bidrog till uppehället, men det fantastiska var ju att mamma kunde hålla oss alla i Läroverket. Jag blev ju visserligen tvungen att avbryta i 2:an i Läroverket på grund av mitt svåra hjärtfel, början till en blindtarmsinflammation, luftrörskatarr och lunginflammation. Över huvudtaget har nog inte många människor med livet i behåll varit så ofta sjuk och så svårt sjuk som jag. Hela min uppväxt var ett enda stort lidande. Jag blev utdömd av 3 st. läkare när jag var 5 år. Jag hade dubbelsidig lunginflammation och 42° feber. Jag var kall från fötterna till höfterna påstår mamma. Läkarna som var riktiga husläkare som det fanns på den tiden, sa att det fanns inget hopp alls. Nåja, jag lurade dem, så som jag senare ofta gjort. Mitt svåra hjärtfel har jag fått som minne av det antar jag.
Sen dess har jag legat på sjukhus titt och tätt och varit föremål för alla läkares och professorers stora intresse.
I vår har jag varit sjuk sedan febr. och legat på S:t Eriks sjukhus i 3 veckor. Står fortfarande under professor Berglunds kontroll. Har legat på Öland i 7 veckor och i början vilat och sen målat. Det tycks vara det jobb som jag helt skulle gått in för, men jag har tyvärr inte haft någon ekonomisk möjlighet till det.
Jag kan ju för min hälsa inte svälta och fara illa, då jag är så ytterligt ömtålig, tyvärr. Därför har jag hela tiden inriktat mej på att skaffa mej en skaplig inkomst så att jag skulle kunna få tid att måla åtminstone några månader om året.
Nu har jag ju en bra damfrisering som jag drivit fram från intet på 3 år. Det är den 4:de och den 3:dje helt egna affären jag har.
Nu har min kära och duktiga hustru börjat där för att så småningom kunna övertaga ledningen, så att jag skall få bara måla. Det låter för underbart för att vara sant. Men början har överträffat min djärvaste förväntningar. Tänk att jag fått ligga på Öland i 7 veckor och bara måla och träffa konstnärer som Bror Hjorth och Nording. Och Sallberg känner jag ju redan från Etsarskolan.
Förra våren fick jag gå 3 månader hos Isaac Grünewald. Det var inspirerande tycker jag. Han var en mycket stor människa och konstnär. Sen får andra tycka tvärtom.
Bara för 2 år sen så skulle detta att jag inte längre passar affären varit otroligt. I Connie har jag fått den mest solidariska och duktiga hustru en man kan önska sej, som konstnärshustru finns inte maken.

torsdag 26 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 26 juli 1946

Mycket varm dag.

Jag tog upp ett par tidigare målade saker som jag tyckte behövde litet korrigering, motiven från Alvaret. Den ena med ett träd och ett par sädesskylar, vilken bara behövde mycken liten på-bättring. Den andra saken målade jag om nästan helt.
Bror Hjorth var särskilt förtjust i den med trädet. Jag hyrde en stuga, mycket trevlig, i närheten av Nordings pensionat, till nästa sommar för juni, juli, aug. Om inget oförutsett inträffar.
Har talat med Nording så vi får äta ett mål på pensionatet.
På kvällen hade vi en givande pratstund med Hägerblad, en ung civilekonom. Han besåg mina arbeten och sen kom vi att prata Konst. Han var mycket intresserad och hade en hel del fina synpunkter. Sen pratade vi om lite av varje.

onsdag 25 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 25 juli 1946

Målade en sak med 3 hus och mycket låg horisont. Samma motiv som jag målade första dagarna jag var här och gnetade på. Nu lyckades jag bättre. Nording har sett den tillsammans med de andra jag gjort här och han tyckte om den.

Connie hjälpte mig med att bära målarskrinet och så drack vi kaffe ute.

På kvällen fick vi åka till Färjestaden i bil med Dr Trädgårdh.

fredag 13 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 13 juli 1946

Fortsatte med motivet från mitt fönster. Det var roligt att måla det, jag tror att det är riktigt hyggligt.  Får se hur det ser ut när jag kommer hem till Sthlm. Det är ganska underligt tycker jag, men det är svårt att bilda sig någon klar uppfattning hur sakerna blir när man är ute på landet. En del av de målningar jag gjort här har jag fått titta på i Nordings ateljé och även fått låna ramar till. Då kan man ju känna sig litet lugnare. Huvudsaken är i alla fall att jag får måla, att man får vara frisk. Har inte på mången god dag känt mig så spänstig och rörlig som här. Nording har inte blivit återställd ännu och fru Nording är långt ifrån bra. Hennes krafter är mycket nedsatta sen den långvariga sjukdomen (blodpropp.) Han är en enastående arbetsmänniska.

Flyttat in i Smedskog. Mycket trevligt rum med två bäddar. Ljust och bra.

måndag 9 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 9 juli 1946

Har varit nere vid stranden och målat på en ny sak från motsatta hållet än den med korna och hästarna på. Jobbade hela dagen till halv 5 då bilen hämtade sista gången. Såg först ut att bli bra, men jag överarbetade den. Himlen har jag dock lyckats fånga rätt tror jag.

Hoppas kunna göra något åt den i morgon. 
På kvällen stod jag och pratade med Nording och Bror Hjorth en stund. Något stack mej i benet, vilket irriterade när jag lagt mig. För att vara på den säkra sidan, så skar jag ett par snitt där det såg ut som ett sting. Skar med en rakkniv och pressade ut blod, samt gned såret med Whiskey. Det blödde rätt bra. Tror inte att det var ett ormbett, men det kändes otäckt, så jag tyckte det var lugnast att göra så. Drack också ett par klunkar Whiskey. Så småningom får jag väl se.

lördag 7 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 7 juli 1946

Fick låna Nordings ateljé och gjorde rent paletten till målarskrinet.

Nording tittade på mina saker som jag gjort här. Sjögren kom också till senare.

Vädret var strålande varmt. Vi fortsatte efter halv två kaffet och grejade med målarskrinen.

På kvällen bjöd jag Nording och Sjögren på Whiskeygrogg i Nordings ateljé. Vi hade trevligt.

torsdag 5 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 5 juli 1946

Var ute och målade på Alvaret i motljus.

Ringde till Connie på eftermiddagen.  Hon mådde prima. Har skrivit brev till svärmor och Connie, samt till fru Abbén, som fyllde 60 den 3 juli. Fick brev från Connie och Camia i Göteborg.

Köpte en billig halmhatt för 5 kr. Har visst tappat min basker.

Fick 3 st. varorna från Kalmar. Kostade 9.85 + frakt (10.35) alltsammans.

Nording och Folkskollärare Setterberg från Borlänge och jag tog en kvällspromenad.

torsdag 28 juni 2012

Harald Sandbergs dagbok - 28 juni 1946

Har på Nordings ateljé gjort rent mitt målarskrin och palett. Fantastiskt mycket jobb, massor med färglager. Kl. 1 åkte jag till Mörby-Långa och tog ut 25 kr på min postsparbanksbok. Hämtade ut ¼ flaska konjak som fanns kvar på min bok. Gick på apoteket åt Nording. Gjorde några små skisser i bläck från havet där. Åkte tillbaks 5 em.

Fortsatte med paletten, rengöringsarbetet.

Går och lägger mig tidigt.

onsdag 27 juni 2012

Harald Sandbergs dagbok - 27 juni 1946

Anmälde mig till Stockholm kl. 9 fm. Det var Connie som ringde för att en damfrisörska hade försvunnit och inte meddelat sig med en rad eller pr. tel. När vi sökte henne fanns hon inte i stan.

Hopplöst folk nuförtiden. Har aldrig träffat på maken. Det var på vippen att jag måste tagit tåget och gett mig av hem. Sen ringde Connie och tyckte att jag inte skulle bry mig om det. Det är 3:e sommaren personal strandsätter oss utan anledning. Hoppas nu bara att dom klarar upp det i Stockholm.
Jag blev sjuk av chocken. Låg hela eftermiddagen och hade migränanfall. Blev bättre på kvällen.
Skrev ett kort brev till Connie. Hade även ringt till Mjölby för att erbjuda en ung damfrisörska plats. Hon begärde 125 kr pr. vecka +5%. Kan man tro att dom är kloka?
Gick en promenad med Nording och nu med Sallberg.

tisdag 26 juni 2012

Harald Sandbergs dagbok - 26 juni 1946

Har idag varit i Mörby-Långa tillsammans med William Nording. Tjusigt med havsdoften.

Köpte en film till kameran för 1.90. Nording bjöd på kaffe. Åkte tåg-buss tillbaks. Var hemma i Vickleby kl. 4 em.
6 st. pannåer och färg hade anlänt från Kalmar. Kostade 20 kr 65 öre. Fått låna kassett för pannåerna av Nording.
Stockholm har sökt mig pr. tel. Hoppas att det inte är något tråkigt. Skall anmäla mig kl. 9 fm i morgon istället för att ta emot samtalet.
Herr och fru Erdtman och fru Persson var hos mej efteråt och drack Vermouth-grogg och åt fin sockerkaka. Senare kom Sjögren upp. Samtliga gick kl. 9.30.
Jag ligger i sängen och skriver det här.




Visa större karta

söndag 24 juni 2012

Harald Sandbergs dagbok - 24 juni 1946

Midsommardagen

Idag har vi blivit bjudna på underbar mat, färsk rökt lax, färsk potatis och spenat, därefter kyckling, slutligen jordgubbar. Mums.
Var med Nording på hans ateljé. Han lärde mig sitt sätt att lägga upp färgen på paletten, fin-fint. Sen stod vi och pratade länge. Träffade även en Kalmar målare, en elev till Nording. Han skall vara bra.
Han var med och såg på mina små skisser, tyckte visst om dem, samt även teckningarna. Han heter Sjögren och har varit med på Höstsalongen ett par gånger. Har även sålt.
Han verkar trevlig och sympatisk tycker jag.


En skiss av en palett med färgernas placering inskriven

fredag 22 juni 2012

Harald Sandbergs dagbok - 22 juni 1946

Vi hade en kul kväll igår. Vi började på pensionatets veranda och drack kaffe med Cacao rom och Grönstedts V.O. Stämningen var den bästa. Jag fungerade som värd. Sen fortsatte vi hos Råberg som var ensam i sin stuga. Sällsynt trevlig stämning, vilket samtliga tyckte. Fru Persson hade gjort en mycket vacker blomsterkrans som vi krönte Råberg med.

Kl. var 12.30 på natten när vi slutade. Sedan låg jag och läste en bra bok till kl. 2 på morgonen.

***
Ringde min lilla fru kl. 6 em och pratade i 3 perioder. Det var bara bra i Stockholm. Hon lät pigg och glad. Längtade hit ner förstås.

***
Var tillsammans med herr Nording hela kvällen. Han gav mig massor av goda råd, bl. a. en hel del om färgblandningar. Sen var vi och tog en promenad och pratade konst. Skildes inte förrän kl. 9.30. Strax efter mötte jag Harald Sallberg som skulle få en nypa luft. Han gick med mig upp och vi satt och pratade till kl. 10.30. Vi drack ett glas cognac var.

Han är svår att komma in på livet.

onsdag 20 juni 2012

Harald Sandbergs dagbok - 20 juni 1946

Idag är vädret en aning bättre, men det blåser tyvärr kallt och solen tittar bara fram mycket hastigt. Det är som det värsta höstväder, alla fryser och är ruggiga. Själv skall jag lägga mig till kl. 5.30 em då middag serveras.

Nording är svårt sjuk ännu.

Harald Sallberg m. fru har kommit. Sitter vid samma bord.

Har varit till stationen och hämtat paketet från min lilla ängel till hustru. Hon skickade 2 st. sockerkakor, ett stort paket kex och ett litet med fina amerikanska rån.
½ kg vacuumförpackat kaffe och ett paket te.

Hon tänker på allt. En sockerkaka hade hon gjort själv och en var från vår allt i allo fru Abbéen. 
Efter frukost bjöd jag Dr Erdtman m. fru och herr Råberg på kaffe och sockerkaka på verandan utanför mitt rum.

Idag åt jag för första gången på fem år bruna bönor. Har varit lite bullersamt i natt, men bara det inte blir värre än det så!
Pratade en stund med Nording om preparation.

Gick och lade mig kl. 8 em. Låg och läste till 9:30.