Visar inlägg med etikett Gunnar Erdtman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Gunnar Erdtman. Visa alla inlägg

onsdag 4 juli 2012

Harald Sandbergs dagbok - 4 juli 1946

Nording fyller år idag. Jag gav honom en bok av Erik Blomberg (Från Josephson till Picasso).

Det bjöds på kaffe i Gillestugan för Pensionatets alla gäster kl. halv två. Mycket gott.

På kvällen var det bjudning i Gillestugan för ett 10-tal herrar. Bjöds på grogg och senare smörgås och snaps. Var mycket gott och stämningen trevlig. Gäster var Arthur Percy, Harald Sallberg, Ture Bosin, Alex Sjögren, Helge Artelius och jag. Dessutom konstvännen och Stadsfogden Nordström från Halmstad, Fil Dr Knut Hagberg (Svenska Dagbladet), Fil Dr Erdtman, Dr Moberger, läkare, Herr Moberger (handstilen här svårtydd, min anm), Folkskollärare Setterberg, Dr Rahmberg, samt värden Sjöblom.

***
Fotnot. Jag gar inte lyckats identifiera alla som nämnts. Vad gäller dr. Rahmberg, så skulle det kunna vara Hans Rahmberg som doktorerade 1946, men det är bara en gissning. Folkskollärarens namn kan också ha varit Zetterberg eller Sätterberg.


tisdag 26 juni 2012

Harald Sandbergs dagbok - 26 juni 1946

Har idag varit i Mörby-Långa tillsammans med William Nording. Tjusigt med havsdoften.

Köpte en film till kameran för 1.90. Nording bjöd på kaffe. Åkte tåg-buss tillbaks. Var hemma i Vickleby kl. 4 em.
6 st. pannåer och färg hade anlänt från Kalmar. Kostade 20 kr 65 öre. Fått låna kassett för pannåerna av Nording.
Stockholm har sökt mig pr. tel. Hoppas att det inte är något tråkigt. Skall anmäla mig kl. 9 fm i morgon istället för att ta emot samtalet.
Herr och fru Erdtman och fru Persson var hos mej efteråt och drack Vermouth-grogg och åt fin sockerkaka. Senare kom Sjögren upp. Samtliga gick kl. 9.30.
Jag ligger i sängen och skriver det här.




Visa större karta

onsdag 20 juni 2012

Harald Sandbergs dagbok - 20 juni 1946

Idag är vädret en aning bättre, men det blåser tyvärr kallt och solen tittar bara fram mycket hastigt. Det är som det värsta höstväder, alla fryser och är ruggiga. Själv skall jag lägga mig till kl. 5.30 em då middag serveras.

Nording är svårt sjuk ännu.

Harald Sallberg m. fru har kommit. Sitter vid samma bord.

Har varit till stationen och hämtat paketet från min lilla ängel till hustru. Hon skickade 2 st. sockerkakor, ett stort paket kex och ett litet med fina amerikanska rån.
½ kg vacuumförpackat kaffe och ett paket te.

Hon tänker på allt. En sockerkaka hade hon gjort själv och en var från vår allt i allo fru Abbéen. 
Efter frukost bjöd jag Dr Erdtman m. fru och herr Råberg på kaffe och sockerkaka på verandan utanför mitt rum.

Idag åt jag för första gången på fem år bruna bönor. Har varit lite bullersamt i natt, men bara det inte blir värre än det så!
Pratade en stund med Nording om preparation.

Gick och lade mig kl. 8 em. Låg och läste till 9:30.